Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Wie leiding of begeleiding geeft in het sociaal pedagogisch werk krijgt te maken met agressie, een verschijnsel dat vaak veel vragen oproept. In dit boek verschaffen de auteurs inzicht in de achtergronden van agressie en in de motivatie die tot agressie kan leiden. Naast deze beschrijving van het verschijnsel agressie wordt aan de hand van cases een aantal suggesties gedaan voor gedrag en er wordt uitgelegd waarom dat gedrag agressie kan verminderen. (Bron: inleiding)
Sociology of social care --- agressie --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Agressiviteit ; hulpverlening --- geweld --- cliënten-welzijnswerkers --- communicatie in de hulpverlening --- 415.3 --- agressiviteit --- communicatie --- instellingen --- orthopedagogische hulpverlening --- Agressie: hulpverlening --- 301.15 --- 361.05 --- 361.2 --- Uitvoerende functies --- 364.271 --- Agressie --- Communicatie --- Geweld --- Instellingen --- Psychologie --- Sociale vaardigheden --- Residentiële zorg --- Preventie --- Jeugd --- Jongere
Choose an application
1. Bij wijze van kennismaking: Wie ben ik?2. Kwetsbare communicatie: Fundamenten en 10 bouwstenen.3. Kwetsbare communicatie: Enkele verkeningen.3.1. Communicatie met jongeren.3.2. Communicatie over drugs.3.3. Communicatie over relaties en seksualiteit.3.4. Communicatie met en over 'migranten'.3.5. Communicatie in crisismomenten.4. Met kwetsbare communicatie aan de slag.
Communicatietechniek --- Verbale communicatie --- Crisiscommunicatie --- Drugs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Kind --- Jongere --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Gespreksvoering --- C3 --- communicatie --- communicatiestoornissen (x) --- handleiding --- relatievorming --- 305.8 --- drugs --- gesprekstechnieken --- hulpverlening --- migranten --- relaties --- seksualiteit --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- crisisinterventie --- jeugdproblematiek --- communicatie in de hulpverlening --- interculturele communicatie --- mondelinge communicatie --- Kunst en cultuur --- Media en communicatie --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg) --- 361.2 --- 007 --- 007.1 --- Social psychology --- Mass communications --- jeugd
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van het vakgebied interculturele communicatie. In deel 1 worden de begrippen cultuur, communicatie en interculturele communicatie behandeld, met aandacht voor het ontstaan van culturen, groepsculturen en het individu, culturen van migranten enz. Deel 2 bespreekt de culturele factoren die invloed uitoefenen op interculturele ontmoetingen: waarden en normen, verbale en non-verbale communicatie. Deel 3 gaat over de opvattingen en beelden die groepen over zichzelf en anderen hebben en de rol die de media hierin spelen. In deel 4 tenslotte, worden de thema's interculturele hulpverlening en intercultureel management besproken.
Communication and culture. --- Intercultural communication. --- Intercultureel management. --- Interculturele communicatie. --- interculturele communicatie --- Mass communications --- Sociology of culture --- Communication and culture --- Intercultural communication --- communicatie --- cultuur --- hulpverlening --- immigratie --- intercultureel management --- 305.8 --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- culturele antropologie (antropologie) --- lichaamstaal --- multiculturele samenleving --- transculturele verpleegkunde --- communicatie in de hulpverlening --- cultuursociologie --- interculturele hulpverlening --- meningsvorming --- sociolinguïstiek --- 305.81 --- Achtergrondinformatie --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:309H023 --- #SBIB:AANKOOP --- Cross-cultural communication --- Communication --- Culture --- Cross-cultural orientation --- Cultural competence --- Multilingual communication --- Technical assistance --- Culture and communication --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- 361.2 --- 008 --- 007 --- 362.9 --- 301.17 --- 8 --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Interculturele en internationale communicatie --- Anthropological aspects --- Communicatie --- Cultuur --- Sociology of minorities --- Toerisme
Choose an application
Het centrale thema in dit boek is de humoristische benadering die bewust als begeleidingsmethode toegepast kan worden in de begeleiding van verstandelijk gehandicapten met gedragsproblematiek. Met name in die situaties waarin de begeleiders en cliënten zijn vastgelopen en klassieke methoden geen baat meer lijken te hebben
personen met een mentale beperking --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- humor --- Social policy and particular groups --- 321.3 --- 326 --- begeleiding --- mentaal gehandicapten --- 376.3 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen --- Humor --- Personen met een mentale handicap --- 606.82 --- cliënt-hulpverlener-relatie --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- psychiatrische verpleegkunde --- relaties --- cliënten-welzijnswerkers --- communicatie in de hulpverlening --- verstandelijk gehandicapten --- welzijnswerk, methoden --- Methodiek --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 361.05 --- 361.2 --- 159.94 --- 362.31 --- 361.1 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Gedragsproblemen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Gedragsprobleem
Choose an application
De auteur tracht doorheen het boek een antwoord te geven op vragen met betrekking tot het voorkomen van agressie (= primaire preventie), de deëscalatie van een conflict (= secundaire preventie) en het beperken van de schade als gevolg van een agressie-incident (= tertiaire preventie). Aan de hand van vele cassussen en voorbeelden worden bepaalde inzichten met betrekking tot de omgang met agressief gedrag verduidelijkt. Voorgestelde opdrachten beogen de transfer van begrippen, concepten en inzichten naar de eigen praktijk te bewerkstellingen. Schema's en samenvattingen kunnen als didactische ondersteuning bij studie en vorming aangewend worden.
Agressiviteit hulpverlening --- #KVHB:Agressie --- Conflits (gestion) Conflicthantering --- C6 --- conflictbeheersing --- maatschappelijk werk --- agressie --- hulpverlening --- psychologie --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Geweld in de hulpverlening --- conflicthantering --- slachtofferhulp --- Social problems --- psychiatrie --- Orthopedagogics --- Personality development --- orthopedagogiek --- Psychology --- zelfverdediging --- Crisisinterventie --- Geweld/Agressiviteit --- psychotrauma --- Agressief gedrag --- 050934.jpg --- Agressie ; hulpverlening --- Violence/Agressivité --- Agressie --- Geweld --- Gedragsproblemen --- Gedragstherapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Onderwijs --- Orthopedagogiek --- Agressiviteit --- Preventie --- Conflicthantering --- Hulpverlening --- Begeleiding --- Leraren --- 415.3 --- Verpleegkunde --- agressiviteit --- communicatie --- preventie --- Veiligheid --- 364.27 --- agressiviteit (agressie) --- posttraumatische stressstoornis --- psychiatrische verpleegkunde --- communicatie in de hulpverlening --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Nursing --- Uitvoerende functies --- 361.2 --- Hulpverlening. --- Psychologie --- Leraar --- Directie
Choose an application
In dit boek wordt de permanente dialoog beschreven tussen cliënt en begeleider. Een op de cliënt gerichte zelfsturende benadering veronderstelt dat de cliënt in staat is zijn hulpvraag in eigen hand te nemen. Hierbij is de rol van de begeleider specifiek van aard. Hij ondersteunt namelijk de cliënt om zichzelf te sturen. De hulpvraag van de cliënt en het antwoord van de begeleider vindt dan plaats door dialogische oriëntatie en sturing. Voor de begeleiders betekent de dialogg dat hij de cliënt motiveert en activeert in eigen kunnne wat zal leiden tot verdieping van de eigen hulpvraag en een persoonlijk plan van aanpak. De cliënt wordt dus onderzoeker, ontwerper en uitvoerder.
Observatie --- Rapporteren --- Registratie --- Hulpverlening --- Methodiek --- Vraaggestuurd werken --- Relatie cliënt --- Communicatie --- Begeleiding --- Luisteren --- Zelfsturing --- 460.2 --- interpreteren --- observeren --- rapporteren --- registratie --- Handboeken --- 305.8 --- observeren (gez) --- rapporteren (gez) --- registratie (gez) --- 321.3 --- ethiek --- waarnemen en observeren --- Maatschappelijk assistent --- begeleiden --- hulpverlening --- methodiek --- zelfsturend leren --- cliënten-welzijnswerkers --- communicatie in de hulpverlening --- welzijnswerk --- 361.05 --- 361.2 --- 361 --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- #KVHB:Observatie --- #KVHB:Rapporteren --- Rapportage in de hulpverlening --- Registratie in de hulpverlening --- Ethiek --- Interpretatie --- Waarneming --- rapportage in de hulpverlening --- rapportage --- 007.2 --- Contains audio-visual material --- Observatietechnieken --- Hulpverlening.
Choose an application
Dit boek gaat over luisteren op vele manieren, naar het diepste zelf en naar anderen. Het is luisteren naar wat kinderen zeggen, voelen, denken, maar ook naar datgene wat dieper zit dan louter gedachten en emoties. Verandering in het gedrag ontstaat wanneer kinderen leren luisteren naar hun eigen binnenkant, naar wat van binnen lijfelijk voelbaar is (een gevoel - van onrust tot boosheid... - hebben over, het aanvoelen van iets). Dit veranderingsproces ('focussen') wordt verduidelijkt met tal van voorbeelden die de auteurs putten uit hun eigen ervaringen met kinderen, uit workshops, trainingen en begeleiding. Dit boek reikt een manier aan om beter om te gaan met kinderen. Het is niet bedoeld om in één keer uit te lezen, maar als leidraad die steeds weer ter hand wordt genomen om zich het proces van luisteren en focussen eigen te maken. In de hoop dat men in zichzelf een manier ontwikkelt om met nog meer voldoening met kinderen te kunnen omgaan. De auteurs maken daarbij onderscheid tussen het dagelijks omgaan met kinderen thuis en een meer gestructureerde aanpak op school en in groepssituaties.
Communicatie --- Kinderen. --- Educational sciences --- Social psychology --- luisteren --- sociale vaardigheden --- luistervaardigheid --- kinderen --- communicatie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Luisteren --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ouderschap --- Kinderpsychologie --- 416.1 --- communicatievaardigheden --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- psychologie --- 305.8 --- 433 --- Communicatievaardigheden --- Focussen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Luisteren --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- Gesprekken met kinderen --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Gezinsopvoeding --- Kinderen --- Onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 416.23 --- communicatie (ler) --- communicatievaardigheden (ler) --- Communicatievaardigheden ; kinderen --- Methodiek --- Opvoeding --- 499.4 --- Luisteren; ba.o. --- 031975.jpg --- Communicatie: kinderen --- communicatie in de hulpverlening --- focussen --- kinder- en jeugdzorg --- kinderopvoeding --- welzijnswerk, methoden --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Communicatie ; algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 361.2 --- 007 --- 615.88 --- 362.7 --- 37 --- 159.987 --- 361.1 --- Luisteren; ba.o --- Opvoeding en onderwijs --- Relatie ouder - kind --- Ouders --- Opvoeders --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Communicatieve vaardigheden --- Opvoeder --- Gedrag --- Gesprek --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|