Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (7)

UCLL (7)

Hogeschool Gent (6)

KDG (6)

Odisee (6)

AP (4)

Thomas More Kempen (4)

KBR (3)

Thomas More Mechelen (3)

DocAtlas (2)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2003 (7)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Agressie in het sociaal pedagogisch werk
Authors: --- ---
ISBN: 9024413893 Year: 2003 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie leiding of begeleiding geeft in het sociaal pedagogisch werk krijgt te maken met agressie, een verschijnsel dat vaak veel vragen oproept. In dit boek verschaffen de auteurs inzicht in de achtergronden van agressie en in de motivatie die tot agressie kan leiden. Naast deze beschrijving van het verschijnsel agressie wordt aan de hand van cases een aantal suggesties gedaan voor gedrag en er wordt uitgelegd waarom dat gedrag agressie kan verminderen. (Bron: inleiding)


Book
Wanneer spreken moed vraagt : praktische tips
Author:
ISBN: 9058262162 Year: 2003 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Bij wijze van kennismaking: Wie ben ik?2. Kwetsbare communicatie: Fundamenten en 10 bouwstenen.3. Kwetsbare communicatie: Enkele verkeningen.3.1. Communicatie met jongeren.3.2. Communicatie over drugs.3.3. Communicatie over relaties en seksualiteit.3.4. Communicatie met en over 'migranten'.3.5. Communicatie in crisismomenten.4. Met kwetsbare communicatie aan de slag.

Grondslagen van interculturele communicatie : studieveld en werkterrein
Author:
ISBN: 9031324760 Year: 2003 Publisher: Alphen aan den Rijn Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een overzicht van het vakgebied interculturele communicatie. In deel 1 worden de begrippen cultuur, communicatie en interculturele communicatie behandeld, met aandacht voor het ontstaan van culturen, groepsculturen en het individu, culturen van migranten enz. Deel 2 bespreekt de culturele factoren die invloed uitoefenen op interculturele ontmoetingen: waarden en normen, verbale en non-verbale communicatie. Deel 3 gaat over de opvattingen en beelden die groepen over zichzelf en anderen hebben en de rol die de media hierin spelen. In deel 4 tenslotte, worden de thema's interculturele hulpverlening en intercultureel management besproken.


Book
Humor, een relativerende begeleidingsmethode : anders omgaan met verstandelijk gehandicapten in specifieke situaties
Author:
ISBN: 9024416361 Year: 2003 Publisher: Soest H Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het centrale thema in dit boek is de humoristische benadering die bewust als begeleidingsmethode toegepast kan worden in de begeleiding van verstandelijk gehandicapten met gedragsproblematiek. Met name in die situaties waarin de begeleiders en cliënten zijn vastgelopen en klassieke methoden geen baat meer lijken te hebben


Book
Agressie : praktijkboek voor hulpverleners, begeleiders en leerkrachten
Author:
ISBN: 9044114301 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur tracht doorheen het boek een antwoord te geven op vragen met betrekking tot het voorkomen van agressie (= primaire preventie), de deëscalatie van een conflict (= secundaire preventie) en het beperken van de schade als gevolg van een agressie-incident (= tertiaire preventie). Aan de hand van vele cassussen en voorbeelden worden bepaalde inzichten met betrekking tot de omgang met agressief gedrag verduidelijkt. Voorgestelde opdrachten beogen de transfer van begrippen, concepten en inzichten naar de eigen praktijk te bewerkstellingen. Schema's en samenvattingen kunnen als didactische ondersteuning bij studie en vorming aangewend worden.


Book
Dialoog aan de basis van zelfsturing : een wijze van vraaggericht begeleiden
Author:
ISBN: 9024416272 Year: 2003 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de permanente dialoog beschreven tussen cliënt en begeleider. Een op de cliënt gerichte zelfsturende benadering veronderstelt dat de cliënt in staat is zijn hulpvraag in eigen hand te nemen. Hierbij is de rol van de begeleider specifiek van aard. Hij ondersteunt namelijk de cliënt om zichzelf te sturen. De hulpvraag van de cliënt en het antwoord van de begeleider vindt dan plaats door dialogische oriëntatie en sturing. Voor de begeleiders betekent de dialogg dat hij de cliënt motiveert en activeert in eigen kunnne wat zal leiden tot verdieping van de eigen hulpvraag en een persoonlijk plan van aanpak. De cliënt wordt dus onderzoeker, ontwerper en uitvoerder.


Book
De kunst van het luisteren : communiceren met kinderen op school en thuis
Authors: ---
ISBN: 9033452995 9789033452994 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over luisteren op vele manieren, naar het diepste zelf en naar anderen. Het is luisteren naar wat kinderen zeggen, voelen, denken, maar ook naar datgene wat dieper zit dan louter gedachten en emoties. Verandering in het gedrag ontstaat wanneer kinderen leren luisteren naar hun eigen binnenkant, naar wat van binnen lijfelijk voelbaar is (een gevoel - van onrust tot boosheid... - hebben over, het aanvoelen van iets). Dit veranderingsproces ('focussen') wordt verduidelijkt met tal van voorbeelden die de auteurs putten uit hun eigen ervaringen met kinderen, uit workshops, trainingen en begeleiding. Dit boek reikt een manier aan om beter om te gaan met kinderen. Het is niet bedoeld om in één keer uit te lezen, maar als leidraad die steeds weer ter hand wordt genomen om zich het proces van luisteren en focussen eigen te maken. In de hoop dat men in zichzelf een manier ontwikkelt om met nog meer voldoening met kinderen te kunnen omgaan. De auteurs maken daarbij onderscheid tussen het dagelijks omgaan met kinderen thuis en een meer gestructureerde aanpak op school en in groepssituaties.

Keywords

Communicatie --- Kinderen. --- Educational sciences --- Social psychology --- luisteren --- sociale vaardigheden --- luistervaardigheid --- kinderen --- communicatie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Luisteren --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ouderschap --- Kinderpsychologie --- 416.1 --- communicatievaardigheden --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- psychologie --- 305.8 --- 433 --- Communicatievaardigheden --- Focussen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Luisteren --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- Gesprekken met kinderen --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Gezinsopvoeding --- Kinderen --- Onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 416.23 --- communicatie (ler) --- communicatievaardigheden (ler) --- Communicatievaardigheden ; kinderen --- Methodiek --- Opvoeding --- 499.4 --- Luisteren; ba.o. --- 031975.jpg --- Communicatie: kinderen --- communicatie in de hulpverlening --- focussen --- kinder- en jeugdzorg --- kinderopvoeding --- welzijnswerk, methoden --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Communicatie ; algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 361.2 --- 007 --- 615.88 --- 362.7 --- 37 --- 159.987 --- 361.1 --- Luisteren; ba.o --- Opvoeding en onderwijs --- Relatie ouder - kind --- Ouders --- Opvoeders --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Communicatieve vaardigheden --- Opvoeder --- Gedrag --- Gesprek --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport

Listing 1 - 7 of 7
Sort by